Expozitia de sculptura „Forma si Expresie”

Va invitam joi, 2 aprilie 2015, orele 18:00, la vernisajul expozitiei “Forma si Expresie”, care va avea loc la Galeria SENSO, Bd. Unirii nr. 15, sector 5, Bucuresti.

Vernisajul expozitiei Forma si Expresie este o noua manifestare cultural-artistica de referinta in peisajul Bucurestilor, gazduita de Galeria SENSO, cea de-a doua din anul 2015, dupa succesul expozitiei de pictura si grafica Arborele vietii a artistei Alma Redlinger.

Cuvantul de deschidere al expozitiei va fi sustinut de criticul de arta Dr. Doina Pauleanu, director al Muzeului de Arta din Constanta.

Expozitia <> celebreaza un an de la revenirea Galeriei Senso in viata culturala bucuresteana si nationala, fiind prilejul asteptat pentru a reaminti celor interesati ca in acest spatiu s-au desfasurat manifestari culturale de tinuta, s-au lansat cataloage si carti, s-a inaugurat un spatiu frumos amenajat pentru achizitionarea unor piese de calitate, s-au prezentat lucrari recente din toate domeniile artelor vizuale. Este drumul pe care echipa Senso doreste sa paseasca in continuare, invitand publicul cu toata caldura la manifestarile culturale pe care le organizeaza acum si le va realiza, cu audienta scontata, in viitor.

Intre formele de sponsorizare pe care le practica fundatiile Fildas Art si Senso in domeniul artelor vizuale, este si aceea de a inlesni artistilor accesul catre materiale trebuincioase lucrului cotidian: culori, panze, rame, bronz, marmura, piatra; ori, se stie, bronzul nu este usor accesibil ca pret, iar tehnicile necesare prelucrarii sale sunt cunoscute de un numar descrescator de personae. Iata de ce, afland ca Ana Zoe Pop si Cristian Pentelescu doresc sa-si toarne singuri, in dificila si uitata tehnica numita <> (ceara pierduta), lucrarile recente de sculptura, le-am oferit posibilitatea sa intreprinda acest demers, iar rezultatul este pe masura.

Expozitia cuprinde un numar impresionant de piese, toate in material peren (bronzul in acest caz), realizate cu manualitate deplina, cu intelegere pentru subtilitatile si reusitele tehnicii, cu dragoste pentru meserie si, desigur, cu talent. Desi fiecare dintre cei doi artisti lucreaza in viziune personala si in maniera recognoscibila – se si afla, de altfel, la varsta maturitatii creatoare –, ansamblul este nu numai unitar, ci si armonios. Volumele isi etaleaza tridimensionalitatea in forme imaginate si lucrate cu maiestrie; alte materiale precum lemnul – la Ana Zoe Pop – si marmura la Cristian Pentelescu –, se integreaza deplin si completeaza manifestarea prin calitati specifice. Pentru o adecvata integrare in spatiul galeriei, expozitia cuprinde si lucrari de grafica realizata de Ana Zoe Pop. Sunt desene de sculptor, viguroase, profunde, facand apel la resursele emotionale ale culorii. (Anca Vlad, Presedinte Fundatia FILDAS ART)

Despre Ana Zoe Pop

Preocupata de forma inchisa, Ana Zoe Pop pare hotarata sa retina in spatiul ei dens, inchis ermetic sau doar fortificat (<>, ne indeamna, peste veacuri, psalmistul) si pazit de orice imixtiune exterioara, semnificatiile primare ale motivului reprezentat, pe cele deduse (formulate in cheie personala) sau doar sugerate; ne aflam, de fapt, in etape diferite ale unui proces care si-a jalonat parcursul prin semne in alcatuirea carora artista nu mai revine, considerandu-le deja parti ale unui alfabet plastic elaborat si oferit publicului cu deplina alteritate (iar expozitiile personale si manifestarile colective la care a participat fac parte din acest demers), atat pentru lectura, descifrare, cat si pentru filosofare.

Fara sa-i fi vazut lucrarile anterioare sau fara sa fi asimilat zone importante ale simbolisticii si iconografiei crestine – pentru ca despre credinta este vorba in aceste forme abstractizate, sublimate, de o inalta expresivitate – receptorul se poate intreba: cine sunt cei saptezeci si doi, de ce fereastra are forma unei siluete care se indeparteaza, vazuta la nivel de tors (pentru initiati, desigur, dar nu toti privitorii se afla intr-o asemenea pozitie privilegiata), de ce o stela (forma precrestina) ne indica, prin gestul rugii sau prin etapele parcurse, drumul crucii, de ce un psalm scris este inconjurat in cele patru zari, comprimate si adunate laolalta, de turnurile cetatii, de ce acoperamantul are uneori forma piramidala, de ce chipul este absent in momentul in care titlul il evoca, de ce chivotul si-a ferecat tainele, de cea caramida poarta cu sine in jurul axei centrale, multiplicabila, amprenta chipurilor nimbate?

Raspunsurile evoca lumea apostolilor, formele devotiunii, ale sacrificiului, euharistia, porunca, judecata, izbavirea. Forma nu este numai inchisa, ci si centripeta. Niciun vector de miscare sau de energie nu strapunge aceasta concentrare care deriva, de fapt, din drastice renuntari succesive: la raportul intre plin si gol (si la spectacolul pe care acesta il poate propune), la forme cursive sau discursive, la miscare si ritm, la exterioritate, la captarea complice a luminii in procesul contemplarii. Taina pe care ne-o dezvaluie aceasta sculptura – in rondbos sau relief, doar in bronz, caruia i se asociaza uneori lemnul – este atat de adanca, incat in spatiul de maxima densitate (materiala si ideatica deopotriva), materia (contrar legilor fizicii, dar potrivit metafizicii) se evapora, dispare, iar pentru uzul privitorilor ramane doar nimbul, miracolul, transsubstantierea.

Lucrarile – sculptura si desen – realizate de Ana Zoe Pop si adunate laolalta in expozitia Forma si expresie, menita sa marcheze un an de la revenirea Galeriei Senso in circuit public, pot fi privite ca ofranda adusa credintei si sperantei, dar si ca obiecte plastice realizate cu har si mestesug indelung exersat. Ele arata ca artista a strabatut etape insemnate in drumul cunoasterii, jalonate gratie locului sau de munca – a fost o lunga perioada, conservator al lucrarilor de sculptura aflate in patrimoniul galeriei de arta romaneasca din cadrul Muzeului National de Arta al Romaniei – de admiratia pentru operele de referinta ale sculpturii moderne romanesti. Amintind ca prin <> – opera de o neprihanita originalitate – Dimitrie Paciurea a ctitorit un domeniu de investigatie plastica ale carui reverberatii nu s-au epuizat inca – sugeram o filiatie de ordin spiritual mai mult decat onoranta. (Dr. Doina Pauleanu – critic de arta, Directorul Muzeului de Arta Constanta)

Despre Cristian Pentelescu

Cristian Pentelescu se prezinta in aceasta expozitie in ipostaza (si am preluat titlul unei lucrari cuprinse in prezenta manifestare) unui artist matur, bun cunoscator al domeniului sculpturii in contemporaneitate si istorie – este, de altfel, un dascal reputat – al repertoriului de forme la care poate face recurs, al resurselor sale imaginative, al tehnicilor specifice (de altfel greu de apropriat si utilizat).
Din acest ultim punct de vedere, turnarea pieselor expuse a fost realizata chiar de artist – in aceeasi situatie se afla si Ana Zoe Pop pentru lucrarile sale –, in tehnica <> (adusa la stralucire inca din Grecia antica, spatiu mitic in care sculptura a ocupat un loc privilegiat), prin sustinerea materiala a Fundatiei Fildas Art.
Monumentale prin viziune si nu neaparat prin dimensiuni, lucrarile prezentate de Cristian Pentelescu in aceasta expozitie aduc laolalta trasee abstracte si forme recognoscibile, suprafete stralucitoare si zone in care materia a fost atacata, invinsa si oprita din mersul ei ascendent, forme rupte sau retezate care se cer prelungite mental si forme prelungi care se inchid in ele insele, separatii vremelnice sau combinatii greu de argumentat si pastrat, o lume care penduleaza intre real si imaginar, intre concret si metafora, intre recursul admirativ la formele stiute si o inventivitate puternic filtrata, chiar cenzurata.

Sculptorul este atras de momentele de echilibru, de seninatate, pe care le inregistreaza in procesul de creatie si selectie descris anterior, iar acestea nu sunt rare; el stie, ca noi toti, de altfel, ca intr-o clepsidra nisipul curge pana se epuizeaza, dar inregistreaza si reda doar faptul in sine, fara a se lasa doborat la gandul ca timpul fuge ireparabil (in fond, forma poate fi inversata); rezultanta este o sculptura armonioasa si placuta ochiului, sugestiva si lipsita de gesturi patetice, cu mesaj moral implicit dar nu insistent sau suparator. Ghemul s-a ordonat in trasee vizibile si previzibile, Inelul este un dar de ospitalitate, Cuplul rezista netulburat, Contopirea tinde catre forma perfectiunii, dar nu-si leapada sau neaga traseele adiacente. Poarta este, desigur, deschiderea asteptata, dar pragul este atat de inalt incat pare de netrecut, iar forma sa curba isi descarca greutatea pe ziduri laterale, atacate de vreme; intr-o alta ipostaziere, volume compacte ingusteaza trecerea, dar nu o suprima; cea de-a treia poarta din aceasta expozitie, de data aceasta in marmura – semn ca motivul reprezinta o directie de investigatie si aprofundare constanta – isi micsoreaza si geometrizeaza golul prin care s-ar putea pasi, dand seama de faptul ca artistul vegheaza, cantifica, observa, califica.

Cred ca nu exista tema iconografica mai tulburatoare in sculptura decat cea numita Pietà (Maica Domnului tinandu-si fiul mort pe genunchi), transpusa in marile galerii ale lumii si in muzeele noastre imaginare in reprezentari nepereche. La Cristian Pentelescu si in lucrarea din aceasta expozitie, trupul inert si intors cu fata catre tarana al fiului a devenit deja parte din randuiala cosmica, in timp ce durerea rascolitoare a mamei s-a transformat pentru fiecare dintre noi, in arc protector.

Cu o sfiala pe care implinirile operei nu o justifica – dar este a omului si de aceea cu atat mai rara – Cristian Pentelescu isi constituie un univers plastic plin de ispite si reusite vizuale, o lume a gandului senin si a aspiratiei catre perfectiunea formala, un univers in care mestesugul devine arta, iar arta – mestesug (tékhne), asa cum s-a intamplat de mult, pilduitor, in Elada.  (Dr. Doina Pauleanu – critic de arta, Directorul Muzeului de Arta Constanta)

Expozitia Forma si Expresie poate fi vizitata in perioada 2-30 aprilie 2015.

Program Galeria de Arta SENSO:
Zilnic, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 – 18.00.

Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta este sponsor al evenimentului gazduit de Galeria SENSO.
Ne bucuram si suntem onorati sa ne fiti alaturi la aceasta manifestare care va avea loc joi, 2 aprilie 2015, orele 18:00 la Galeria SENSO.
Evenimentul va fi urmat de un cocktail.

Va invitam sa vizionati reportajele dedicate expozitiilor gazduite pana acum de Galeria de Arta SENSO accesand link-ul:
http://www.sensotv.ro/arte/categorie-arte-vizuale