Biografie

ANCA VLAD

A absolvit liceul „C.A. Rosetti” din Bucuresti – cu predare in limba engleza. In clasa a XI-a, si-a descoperit o noua pasiune: economia. A inceput sa participe la Olimpiade de economie si sa obtina premii speciale pentru originalitatea abordarii problemelor practice. Profesoara care-i preda aceasta materie a indrumat-o sa urmeze o facultate de specialitate. In 1976, Anca Vlad intra la Academia de Studii Economice – sectia Relatii Economice Internationale. Cariera a inceput sa si-o construiasca inca din timpul facultatii. Pentru ca stapanea foarte bine limbile engleza si franceza, lucra si in calitate de traducator specializat in chimie, pentru prospecte de medicamente sau la conferinte pe teme tehnice si medicale.

In 1980, datorita rezultatelor obtinute pe parcursul anilor si la examenul de diploma, primeste o repartitie in Bucuresti, la o companie din industria lemnului. Experienta profesionala dobandita in cei sapte ani de zile, cat a lucrat in exportul de mobila – domeniu in care a evoluat pana la functia de coordonator al activitatii de export produse din lemn si mobila la nivel national – avea sa o ajute pe Anca Vlad in urmatorii pasi din viata sa ulterioara de antreprenor. Urmarirea “indicatorilor de eficienta” si conceperea planului detaliat de export pentru cele peste 40 de fabrici de mobila din tara, au constituit exercitii valoroase.

„In timpul liber si in concedii lucram in continuare ca traducator la conferinte internationale si apoi ca organizator de evenimente pentru Camera de Comert si Industrie a Romaniei. Asa am cunoscut oameni de la multe companii internationale de medicamente, chimia fiind specialitatea mea de traducator.”

In 1987, s-a ivit o oportunitate pentru a lucra la Camera de Comert a Romaniei, ca director de tara pentru o mare companie straina – SmithKline Beecham Pharmaceuticals, din Anglia. A utilizat aceasta sansa pentru a descifra modul de lucru in marketingul international. In ciuda interdictiilor din perioada comunista, a devenit o avida cititoare de reviste si carti de marketing disponibile abonatilor la Biblioteca Americana, incepand cu Koetler, primul autor in domeniu.

Odata cu aparitia Decretului 54, primul act normativ care permitea, dupa Revolutie, infiintarea unei firme private, Anca Vlad decide sa paraseasca sectorul de stat. Si-a infiintat mai intai un birou de marketing care avea ca obiect de activitate prestarea serviciilor de consultanta. Cel dintai client avea sa vina dupa sase luni. „S-a intamplat sa fie un reprezentant al unei companii straine pentru care lucrasem. Dupa un timp, cand am simtit ca exista nevoi certe in piata, am hotarat sa infiintez o societate comerciala care sa faca distributie de produse farmaceutice atat umane, cat si veterinare, dar si de produse cosmetice.”

Asa a aparut compania Fildas. S-a inceput cu o cifra de afaceri de 1,5 milioane de dolari, in 1991; pe atunci firma avea sapte angajati. In 1993, a luat fiinta Fildas Trading SRL. Toate livrarile din anii de inceput au fost facute catre Fildas pe “incredere’’, fara instrumente de garantare, cu plata pe masura vanzarii si un comision relativ redus. Dar vestea ca exista o companie privata romaneasca serioasa in domeniul farma si al cosmeticelor a ajuns la multe companii care aveau sa devina treptat, treptat furnizori.

Un moment dificil a fost razboiul din fosta Iugoslavie – cu consecintele sale – grave perturbari pe piata, inclusiv in Romania. Fildas asigura deja medicatia necesara celor un milion de porci de la Comtim Timisoara, baza aprovizionarii atat pentru zona de vest a Romaniei, cat si a Iugoslaviei. Se dezvoltasera abilitati in domeniul veterinar si toate marile combinate zootehnice aflasera de Fildas, un partener sigur si serios. Dupa un timp, linia a trebuit abandonata, ca urmare a desfiintarii marilor ferme de porcine si bovine din Romania.

Anca Vlad a avut ideea de a apela la BBC, televiziunea publica britanica, pentru cumpararea unor seriale TV interesante, pe care le-a oferit televiziunii romane de stat contra reclama la produse cosmetice. Mai țineți minte prima reclama la Aquafresh? Astfel, divizia de cosmetice se dezvolta rapid, sustinand din profitul ei cresterea comertului cu medicamente. Treptat, treptat, acesta avea sa devina dominant in structura Fildas Trading, datorita cererii tot mai mari si mai sofisticate de medicamente la nivel national. “Ideea de a dezvolta si coordona cu succes o retea nationala de filiale de distributie venea din perioada anilor de coordonare a fabricilor de mobila. Am creat armonia dintre independenta si control”.

Astazi, Fildas Trading a ajuns la o cifra de afaceri de peste 1 miliard de euro, iar compania are peste 1.800 de angajati. In prezent, Fildas Trading este liderul pietei de distributie farmaceutica din Romania. Compania detine doua antrepozite vamale farmaceutice, unul in Bucuresti si unul la Pitesti. Are 15 filiale in tara si depozite totalizand 58.000 de metri patrati.

In 1999, a fost creata si partea de retail, prin achizitia unei companii care detinea o retea de 30 de farmacii si un depozit la Pitesti. Ulterior, reinvestind aproape integral profiturile in dezvoltare, s-a ajuns la o retea de sute de farmacii in toata tara, sub brandul Catena. Catena are in prezent peste 900 de unitati si 6.500 de angajati, fiind lider in retailul farma romanesc.

In anul 2005, Grupul Fildas-Catena a creat un nou brand – Naturalis. Acesta defineste produse de nutritie si ingrijire pe baza de plante.

Revistele de sanatate in format print Farmacia Ta si Galenus, precum si site-urile Tonica.ro si Slabsaugras.ro, parte a Grupului, se adreseaza atat publicului larg, cat si medicilor si farmacistilor. Au milioane de cititori si de urmaritori in mediul online.

SensoTv.ro, un alt brand al grupului Fildas-Catena, este o televiziune online care are 100.000 de utilizatori.

Cum a reusit sa construiasca o afacere de top? – „Cel mai important capital al firmei este increderea. De fapt, aceasta este si deviza noastra. Este o companie in care relatia dintre furnizorii nostri, noi si clientii pe care ii avem se bazeaza, in primul rand, pe incredere. Avem un renume foarte bun atat in tara, cat si in strainatate”, spune Anca Vlad.

Criza din 2009 a fost un moment dificil pentru Grup. Oscilatiile valutare, creditele bancare cu conditionari aspre au creat provocari majore. Nu a fost deloc usor, s-au pierdut sume mari prin devalorizarea monedei romanesti intr-o perioada de falimente si mari intarzieri de plati, iar redresarea a durat aproape 3 ani. Din 2012 insa, firmele Ancai Vlad au luat un nou avant. Lectiile crizei au fost aspre, dar foarte bune. Urmarirea stabilitatii financiare, verificarea permanenta a statusului finaciar al clientilor, optimizarile de stoc, cresterea atent controlata au fost lectii valoroase invatate atunci.

Anca Vlad este foarte prezenta in viata sociala si culturala romaneasca. Pasiunea ei, inca din studentie, a fost si a ramas arta plastica. Fundatia Fildas Art reprezinta o extindere a conceptului de sanatate si frumusete spre echilibru, armonie cu tine insuti si cu restul lumii, prin cultura si implicare sociala.

Prin intermediul Fundatiei Fildas Art, organizeaza expozitii de pictura, sculptura si ceramica in Bucuresti, in alte orase din tara, in strainatate, sponsorizeaza artisti valorosi in realizarea unor proiecte, organizeaza, tipareste albume si cataloage de arta. Mai mult, sustine productia de filme romanesti (Octav, Dincolo de calea ferata, 6,9 pe scara Richter) si sponsorizeaza festivaluri de film, cum ar fi Festivalul de Film Anonimul, American Independent Film Festival si Les Films de Cannes a Bucarest.

Catena a sponsorizat filmul Metronom, produs de echipa lui Catalin Mitulescu si regizat de Alexandru Belc. Metronom a castigat „Premiul pentru cel mai bun regizor” la sectiunea Un Certain Regard in cadrul Festivalului International de Film de la Cannes 2022. Fildas Art este producatorul filmului documentar „Gift of Wings”, realizat de Corina Voicu, dedicat sculptorului Pavel Bucur si povestii dramatice a „Inaripatei”, cel mai inalt monument de arta non-figurativa din Europa. Filmul are un palmares impresionant la festivaluri internationale: Premiul pentru cel mai bun lungmetraj documentar la Festivalul de film de la Venetia, Cel mai bun lungmetraj – TMFF, Marea Britanie, si Premiul Impact DOCS, la categoria Award of Merit Documentary (SUA).

In ceea ce priveste sustinerea persoanelor din medii defavorizate sau a educatiei copiilor cu posibilitati mai reduse de trai, Anca Vlad apreciaza si sustine constant efortul echipelor de la Salvati Copiii Romania, Light into Europe, OvidiuRo, Hospice Casa Sperantei si Fundatia Renasterea.

Anca Vlad a reusit performanta de a fi aleasa, printre putinele femei din Europa de Est, in Asociatia Internationala a Femeilor Intreprinzatoare – Leading Women Entrepreneurs of The World, alaturi de Veronica Savanciuc, Georgiana Pogonaru si Mariuca Talpes.

In septembrie 2004, a primit Medalia de Aur pentru Excelenta in Practica Afacerilor, in cadrul celui de-al patrulea Forum International pentru Excelenta in Practica Afacerilor, organizat la Geneva. Totodata, s-a clasat pe locul intai in Topul femeilor de succes, editat de revista Capital atat in 2004, cat si in 2005.

De-a lungul anilor, s-au adaugat zeci de premii, trofee si distinctii, care au venit sa confirme si sa celebreze spiritul antreprenorial de exceptie al Ancai Vlad si realizarile acesteia in domeniul afacerilor, printre care:

– Premiul Business Hall of Fame pentru viziune si leadership, implicare activa in dezvoltarea economica, durabila si responsabila a comunitatii, model de succes in profesie si cariera (2010).

– Premiul pentru realizari remarcabile in sectorul de afaceri din Romania, in cadrul celei de-a doua editii a Galei Business Hall of Fame (2012).

– Diploma de Excelenta acordata de revista Forbes, la Gala Forbes Woman (2012).

– Premiul pentru Cel mai influent antreprenor, la Gala Forbes Woman 2013 – Top 50 Cele mai influente femei (2013).

– Premiul „Excelenta feminina”, pentru rezultatele deosebite in cariera si activitate, acordat in cadrul Coalitiei Nationale a Asociatiilor Femeilor de Afaceri din Romania, de Asociatia Femeilor de Afaceri, Cluj (2013).

– Premiul de Excelenta, in cadrul Galei Premiilor Forbes Top 500 de Afaceri (2014).

– Premiul pentru Cel mai influent antreprenor, la Gala Forbes Woman 2016 – Top 50 Cele mai influente femei (2016).

– Trofeul Top 500 Forbes Romania (2017).

– Locul 1 in Capital Top 100 Femei de succes, categoria „Antreprenoriat” (2017).

– Diploma de Excelenta in Antreprenoriat, la Gala Capital, editia a 26-a (2108)

– Trofeul pentru Sprijinirea Conferintei Educatiei Timpuri, Gala Acorns (2019).

– Premiul pentru cea mai influenta personalitate de afaceri, la Gala Forbes, (2019).

– Locul 1 in „Top 50 cele mai influente femei din Romania” – Forbes (2019).

– Premiul pentru „Cea mai puternica femeie de afaceri” din Romania, oferit de Capital, la Gala Top 100 de femei de succes (2019).

– Locul 1 in Top 50 Femei in Economie, acordat de Confederatia Nationala a Femeilor Antreprenor (CONAF), in cadrul Galei „Femei in Economie” (2019).

– Trofeul pentru cea mai influenta doamna din business, la Gala Forbes Woman – Top 50 cele mai influente femei din Romania (2020).

– Trofeul Gala Forbes 500 Business Awards (2022).

– „Premiul pentru trei decenii de arta in business”, in cadrul Galei CEO Awards 2022, cu prilejul lansarii noului catalog „100 cei mai admirati CEO din Romania”.

– Trofeul Personalitatea Anului 2022, la categoria Sanatate/Farma, in cadrul Galei Personality Of The Year, organizata de publicatia de business Forbes Romania.

In 2005, compania Fildas a fost nominalizata de catre Europe Business Assembly (EBA), Oxford – Anglia, pentru premiul „Celei mai bune companii din Europa”, „ca o recunoastere a realizarilor companiei si a contributiilor sale remarcabile la progresul Europei Centrale si de Est”. Tot atunci, Anca Vlad a primit din partea Institute of Directors – London – titlul de Managerul Anului. Pe 8 decembrie 2005, a primit premiul «Vocatia Investitorului de succes» din partea revistei Balcanii. Tot in 2005, Anca Vlad a fost aleasa vicepresedinte al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). In februarie 2006, a primit din partea Fundatiei AlegRO premiul «Promisiunea Anului» pentru Senso Tv.

Anca Vlad este vicepresedinte al Asociatiei Family Business Network Romania, asociatia reprezentativa a afacerilor de familie din Romania, si membru in Boardul European Family Businesses, organizatia reprezentativa la nivel european, cu sediul la Bruxelles.

In calitate de ambasadoare a antreprenoriatului feminin romanesc, Anca Vlad a participat activ la manifestari organizate de diverse institutii din Bucuresti, New York, Pretoria, Bangkok si Tirana. Implicandu-se activ in promovarea imaginii tarii peste hotare, a sustinut financiar aparitia unui amplu supliment despre Romania in International Herald Tribune, editia din 20 iulie 2007. Revista Forbes a mentionat-o in mai multe randuri printre primele cele mai influente femei din Romania. In anul 2014, Anca Vlad a fost finalista EY Entrepreneur of The Year.

Fildas Trading a castigat recunoastere internationala, compania fiind nominalizata la categoria „Ones to Watch” din Top 50 Global Challengers, o initiativa Citi Private Bank/Campden Wealth, care marcheaza cresterea globala a intreprinderilor de familie. Nominalizarea este cu atat mai importanta cu cat Fildas Trading este una dintre cele doar doua companii est-europene din acest clasament, inaintea grupului Ferragamo sau Bavaria Brewery.

Bucuriile sunt date de familie, cea mai mare realizare fiind cei doi copii, Alexandru si Catrinel, cu care formeaza o echipa curajoasa, plina de idei.