Catena devine al doilea business antreprenorial românesc care atinge pragul de 1 mld. euro afaceri, după retailerul de bricolaj Dedeman, controlat de fraţii Pavăl. În ultimii cinci ani, reţeaua de farmacii controlată de antreprenoarea Anca Vlad a crescut de trei ori ca vânzări.
Reţeaua de farmacii Catena a ajuns în 2019 la 4,7 miliarde de lei, în creştere cu 17% faţă de anul anterior, cifră care duce brandul fondat de antreprenoarea Anca Vlad în urmă cu mai bine de 20 de ani în „liga“ businessurilor antreprenoriale care ating pragul de 1 mld. euro.
Profitul net al Catena a fost de 190 de milioane de lei în 2019, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, din datele oferite de reprezentanţii companiei. La nivel naţional, sub brandul Catena funcţioanează 800 de farmacii, ceea ce duce veniturile medii ale unei farmacii la 5,8 milioane de lei per unitate, din calculele ZF. Veniturile diferă însă de la unitate la unitate.
De la 30 de farmacii la vârful clasamentului
Antreprenoarea Anca Vlad, absolventă de ASE, secţia de relaţii economice internaţionale, a început să lucreze încă de la terminarea facultăţii ca ghid şi traducător. Pentru primul job, Anca Vlad a fost repartizată în 1980 la o companie din industria lemnului – Silvarom.
După Revoluţie, în 1991, antreprenoarea a pus bazele Fildas Trading, care a devenit 30 de ani mai târziu unul dintre cei mai importanţi jucători din distribuţia de medicamente, cu 14 centre logistice în ţară.
În 1998 a apărut şi brandul Catena, după ce Anca Vlad a cumpărat o reţea de 30 de farmacii din Piteşti, judeţul Argeş, care deţinea şi un depozit. Antreprenoarea a consolidat permanent afacerea prin deschideri şi achiziţii şi a transformat reţeaua regională în una la nivel naţional, cu 800 de unităţi. Antreprenoarea nu a cumulat afacerile companiei pe o singură entitate juridică.
Urmând cererea din piaţă, au apărut şi alte branduri-satelit ale Catena, cum sunt unităţile Catena Pas cu Pas – şapte magazine în care sunt comercializate produse de tehnică medicală, dar şi brandul Naturalis, creat în anul 2005, sub care sunt comercializate produse de nutriţie şi îngrijire pe bază de plante, exclusiv în farmaciile Catena.
Reţeta de creştere – afacerile legate
Afacerile cumulate ale Catena şi Fildas Trading au ajuns în 2019 la 8,9 miliarde de lei, în creştere cu 17% faţă de anul anterior. În 2018, grupul Fildas – Catena a urcat pe primul loc în clasamentul celor mai mari grupuri farmaceutice, depăşind grupul A&D Pharma (distribuitorul Mediplus şi farmaciile Sensiblu).
La sfârşitul anului 2019, Grupul Fildas-Catena avea peste 7.300 de angajaţi, cu 1.000 de persoane mai mult faţă de anul anterior. Modelul de business urmat de antreprenorii din retailul şi distribuţia de medicamente a fost de a lega cele două domenii de activitate, atenuând astfel pierderile şi având un flux de produse asigurat permanent în cadrul reţelei proprii.
Pe lângă Fildas-Catena, astfel de grupuri sunt şi A&D Pharma – distribuitorul de medicamente Mediplus şi farmaciile Dr. Max, Sensiblu, dar şi Farmexim din distribuţie şi farmaciile Help Net, Dona, cu reţeaua de farmacii şi distribuitorul Dona Logistică.
Peste pragul de 4 mld. lei
Distribuitorul de medicamente Fildas Trading, care în 2018 a urcat pe locul al doilea în distribuţia de medicamente, a ajuns la 4,2 miliarde de lei în 2019, în creştere cu 16% faţă de anul anterior, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de companie.
Fildas Trading şi-a majorat cu 19% profitul în 2019, până la 130 mil. lei.
Compania a deschis în 2019 un nou depozit de medicamente la Craiova, cu o suprafaţă de 10.000 mp, după o investiţie de 1,5 mil. euro. Compania deţine un parc auto format din circa 130 de autoutilitare şi 12 camioane de mare tonaj, având peste 1.100 de angajaţi. Portofoliul companiei a crescut de la an la an, în acest moment Fildas Trading distribuind peste 11.000 de produse de la aproximativ 150 de producători.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 02.03.2020